Monday, 21 November 2016

Jelajah Utara.. ( Throwback )..

Assalammualaikum..

Rasanya dah memang terlalu lama aku tak update apa-apa dekat blog aku ni.. kalau boleh hari-hari aku nak update banyak cerita nak share.. tapi kesempatan tuh tak ada.. kesibukan melampau sebab aku ni kan kerja sambil belajar.. so masa untuk aku hadap ni memang tak terluang la kan.. so sis bertabah jela banyak benda tak dapat nak story..

Apa yang aku nak share harini memang cerita yang tersangat lama.. cuti sem lepas punya cerita.. sekarang dah pertengahan sem baru dah.. nampak tak betapa berhabuknya aku punya blog ni kan.. ok dari aku terus membebel kearah yang lebih mengarut jom fokus dengan cerita yang aku nak share.. wah macam serius sangat pulak kan? hahaha.. ok la sambung cerita.. cuti sem lepas aku dengan kengkawan aku yang diberi nama The Dara's pergi first vougecation bersama... so kami pun jelajah Utara.. first pergi Perlis, then Kedah dan last sekali Penang..

Untuk first timenya kami gerak pukul 10 malam turun dekat Georgetown, Penang untuk ambil kereta sewa kitaorang sebab last day kitaorang akan berakhir dekat Penang so untuk memudahkan sewa jer kereta dekat Penang siap-siap.. masa yang diambil untuk planning and booking dalam masa sebulan sebab macam biasa la adat merancang makin lama rancang makin tak jadi.. hahaha.. so dengan pantas guna jer duit yang ade so terus planning.. bab booking aku serahkan pada Ika and Munie.. tapi sampai sana aku yang pegang semua duit untuk pembelanjaan minyak,tol,bayaran hotel dan jugak kereta..

So first day sampai pukul 5 pagi tapi abang yang deal untuk sewa kereta datang dalam pukul 6 lebih, lepas setel semua bayaran dan dokumen semua.. kitaorang pun terus gerak pergi Perlis, berhenti mandi semua dekat RnR Gurun.. dekat sana kitaorang semua jumpa adik aku yang belajar dekat UNIMAP.. so dia merangkap tour guide kitaorang dekat sana.. banyak tempat dengan pemandangan menarik dia bawak kitaorang berjalan.. for sure tom yam utara memang lain macam rasa dia... aku pulak hantu tom yam memang tak lepaskan peluang untuk rasa sebab Munie kata tom yam Perlis lain macam rasa dan memang terbaik.. huhu.. Lepas seharian penat melepak snap gambar sana sini.. malam pulak lepak dengan kawan Munie dari Poli sebab Munie study DIP dekat Poli Perlis.. so itulah salah satu sebab kenapa nak kesana.. huhu.. Lepas lepak pulak ALLAH betul nak menguji.. dugaan pertama bermula... sesat nak cari highway nak pergi Sg Petani tumpang tido rumah mak cik sedara merangkap sepupu ayah.. sebab dulu tuh lah kampung aku.. tapi atok nenek dah ikut sekali anak-anak berhijrah so memang jarang balik Kedah.. Dahla dengan sesat, lepas tuh boleh pulak akak sepupu aku tuh tak angkat col, dan nasib baik berkat otak aku yang masih kuat ingatan slow2 cari rumah walau waktu tuh aku dah berangin sebab banyak kali salah jalan sampai sesat dan semua waktu tuh keadaan stress sebab penat kan..so malam tuh kami jumpa jugak rumah dan selamat tido dengan jayanya..

Hari kedua pulak kitaorang meneruskan perjalanan terus pergi Penang seawal paginya.. sampai jer penang terus check in hotel.. kitaorang book Burmatel.. kalau rajin search la.. harga murah tapi hotel memang selesa.. then next plan dan aktivti yang utama sebenarnya nak buat adalah.. jeng jeng jeng.. Escape Extreme Park Penang.. itulah hari yang sangat memenatkan dan sangat mengecutkan perut.. rasanya waktu tuh dah ada la six pack,, sebab kecut perut punya pasal.. menjerit tak tentu hala.. merawat luka dihati katanya... gittue.. huhuhu.. konpius jugak apa yang terluka agaknya.. hahaha.. so malam tuh lepas seharian buat aktiviti berlapar teruk.. misi mencari makanan la nampaknya tapi malam tuh nak gerak jauh sangat pun tak boleh sebab hujan lebat giler end up makan terus tido jer balik sebab kepenatan teruk kan..

Hari ketiga pulak merangkap last day.. pagi2 dengan penuh semangat dan tawaduk gigih mandi bersiap.. terus pergi Penang Hill atau dengan nama yang diketahui.. Bukit Bendera.. so satu hari tuh hari cantik la untuk kitaorang sebab hari sebelum dah cukup selekeh dengan peluh busuk masam.. eh.. hahaha.. lepas turun bukit bendera kitaorang teruskan perjalanan pergi Penang street art.. dekat sana kitaorang sewa basikal bagi memudahkan perjalanan maklum penang penuh dengan kenderaan.. nak parking pun payah.. so bermuscle la betis masing2 sebab hilang penat tak lagi kena exercise kayuh basikal pulak.. tak apa asalkan enjoy.. tapi misi mencari makanan pun tak habis lagi.. macam-macam ditelan.. nasi kandar, rojak, kalau perut tu boleh bercakap mesti mintak aku berhenti makan.. so seharian lepas penat bergambar.. kiteorang pun balik malam tuh pukul 12 malam.. dan berakhirnya misi jelajah utara by The Dara's.. so aku share gambar sikit yer.. gambar pun dah berhabuk..

So sesiapa yang nak pergi bercuti tuh disarankan untuk tahu kemana korang nak pergi dan hala tuju sebab tak nak buang masa sia-sia..pesanan ikhlas dari akak.. peace..