Sunday, 16 November 2014

Berkira..



Assalammualaikum..

Berkira bila sebut je benda ni semua orang akan faham.. berkira.. satu sifat ni adalah benda yang aku tak tahu la ada dalam diri aku ker tidak.. bak kata orang kita kena lihat diri sendiri baru boleh menilai orang.. alhamdulillah setakat ni rezeki yang aku dapat tak pernah aku berkira.. topik ni aku bangkitkan bila aku terjumpa makhluk ALLAH yang sangat berkira dalam kehidupan dia..

Aku tersangat la terkilan bila setiap pertolongan ikhlas aku tu menjadi tak ikhlas bila insan yang aku bantu tu berkira-kira dengan apa yang dia ada dengan aku.. saat die susah.. aku cuba yang terbaik untuk tolong dia.. tapi.. balasan yang aku dapat bila setiap sen yang dikeluarkan ditanya..

Contoh ceritanya macam ni... si A ni tak dapat balik kampung.. lepas tu mintak tolong si B untuk hantar dia balik.. si B pun dah bagi semua idea.. sebab si B tak ada kenderaan.. kenderaan yang ada pun kawan si C punya.. si B memang tengah kesempitan wang untuk hantar si A balik kampung.. tapi si A janji akan tanggung semua benda.. jadi si C pun bagi green light untuk guna kereta kawan dia hantar si A.. so untuk pergi si A dah isi minyak.. 2 jam setengah si B drive tak henti straight terus ke kampung si A.. untuk part tuk dah sampai semua balik si C and B isi and support sama la semua kos balik sebab si A kata nak suruh claim.. bila claim kos.. si A boleh pulak tanya minyak ada baki kan..? what the... penat orang drive, duit tol yang tak claim pergi balik.. fikir la.. bila bdn penat drive semua.. even kereta auto.. ingat tak letih ker.. kat situ lah nampak sifat orang yang sangat la nak berkira dan tak berterima kasih..

Kisah macam ni la yang selalu buat aku rasa.. helloo.. orang dah tolong ko willing drive untuk kau, hantat kau pun dah cukup bersyukur.. ko nak balas macam ni... waktu orang lain mintak tolong.. kau susah nak tolong.. bukan sorang nampak.. ramai nampak benda tuh..


orang selalu cakap banyakkan sedekah in sha ALLAH rezeki ALLAH tu ada dan lebih besar dari segala.. tapi bila orang lain mula berkira dan tak hargai pertolongan orang lain.. patut ker kita sentiasa layan baik.. memang la hidup ni jadilah seperti pokok yang berbuah bila dibaling dengan batu.. campakkan dengan buah.. hidup kena sabar dan ikhlas.. tapi aku manusia biasa yang tak terlepas dari perasaan ni..

Setiap bulan aku belanja barang dapur, masak, basuh bilik air.. tapi ada aku nak cakap semua bnda tuh? tak kan? sebab aku buat dengan kemahuan aku sendiri sama-sama.. so nak ungkit apa.. perasaan ni sakit bila aku rasa dipijak dan diambil kesempatan atas apa yang aku dah cuba buat.. aku tak akan berkira kalau orang tak berkira.. hati aku memang tak sampai hati.. tapi sampai bila.. aku tahu.. bahagian aku mungkin menanti kat atas sana.. tapi kalau aku jer sentiasa nak tabur.. penat jugak..

No comments: